Voor Ons Roosendaal: de eerste 2500 dagen aanpak
Het Nationaal Programma Roosendaal ‘Voor Ons Roosendaal’ richt zich op een aantal belangrijke onderwerpen, zoals de ontwikkeling van jonge kinderen. Eén van de speerpunten is de aanpak voor de eerste 2500 dagen van een kind. Dit programma kijkt naar wat kinderen nodig hebben in hun eerste jaren om een goede start te kunnen maken op school.
In sommige wijken van Roosendaal beginnen veel kinderen met een achterstand op de basisschool. Vooral taalachterstand is een probleem. Taal is de basis van leren. Kinderen die moeite hebben met taal, hebben later vaak ook minder kansen op goed werk. Om deze kinderen te helpen, zet Roosendaal verschillende acties in die bij het programma Eerste 2500 dagen horen. Dit wordt gedaan met extra middelen uit het programma SPUK Kansrijke Wijk. Lees hieronder meer over het programma Eerste 2500 dagen.
Steun voor ouders
Ouders spelen de belangrijkste rol in de ontwikkeling van hun kinderen. Roosendaal wil hen zo goed mogelijk ondersteunen en breidt daarom het aantal Mamacafés uit.
Het Mamacafé in Roosendaal is een plek waar ouders samenkomen om ervaringen te delen over opvoeding. Het is meer dan alleen een plek voor een kop koffie; het is een veilige omgeving waar ouders met elkaar kunnen praten terwijl de kinderen spelen.
Dagmar Meyvis, jongerenwerker bij WijZijn, benadrukt het belang van de Mamacafés: "Dit is niet alleen een plek waar mensen genieten van een kop koffie, maar ook een waardevolle ontmoetingsplaats waar inzichten en ervaringen rondom opvoeding worden gedeeld. Het is een veilige omgeving waar kinderen kunnen spelen terwijl ouders met elkaar in gesprek gaan."
"We bieden een divers programma met activiteiten voor kinderen, zoals knutselen, voorlezen en muziek. Ondertussen bespreken ouders een breed scala aan onderwerpen, variërend van de ontwikkeling van hun kinderen tot gezinsgewoontes en het leren van talen'', vervolgt ze. ''Hoewel de naam doet vermoeden dat het café alleen voor moeders is, zijn vaders, grootouders en andere verzorgers ook van harte welkom. Het Mamacafé streeft ernaar een inclusieve gemeenschap te zijn, waarin ouders en verzorgers met verschillende achtergronden elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen."
Behalve Mamacafés gaat Roosendaal aan de slag met individuele ondersteuning van ouders. Sommige ouders hebben extra hulp nodig, bijvoorbeeld als ze zelf een beperking hebben. Daarom komt er voor deze ouders ondersteuning die past bij hun situatie.
''Het Mamacafé streeft ernaar een inclusieve gemeenschap te zijn, waarin ouders en verzorgers met verschillende achtergronden elkaar kunnen ontmoeten en ondersteunen."
Verbeteren van taalvaardigheid
Om kinderen meer kans te geven op een goede schooltijd, werkt Roosendaal aan de taalvaardigheid vanaf jonge leeftijd.
Instapje en Opstapje
Instapje en Opstapje zijn programma’s voor jonge kinderen waarbij spelend leren centraal staat. Ouders leren hoe ze hun kind kunnen helpen bij hun ontwikkeling. Voor kinderen van 1,5 tot 4 jaar bieden deze programma’s een speelse manier om beter te worden in taal en andere vaardigheden.
VoorleesExpress en DoorleesExpress
De programma’s VoorleesExpress en Doorlessexpres helpen kinderen om lezen leuk te vinden. De VoorleesExpress is voor kinderen van 2 tot 8 jaar, en de DoorleesExpress is er voor kinderen van 8 tot 12 jaar. De DoorleesExpress heeft hetzelfde doel en dezelfde werkwijze als de VoorleesExpress: kinderen laten zien hoe leuk taal kan zijn en samen met hun ouders manieren ontdekken om thuis meer met taal bezig te zijn. Waar de VoorleesExpress zich richt op jonge kinderen van 2 tot 8 jaar, is de DoorleesExpress er voor oudere kinderen van 8 tot 12 jaar.
Angela Wagenaar, coördinator VoorleesExpress en DoorleesExpress bij WijZijn: ''Kinderen van 8 tot 12 jaar kunnen al zelf lezen, maar doen dit vaak met weinig plezier. Ze hebben soms moeite om op school mee te komen omdat taal voor hen een uitdaging is, en hun ouders kunnen hen daarbij niet altijd ondersteunen, bijvoorbeeld omdat zij zelf moeite hebben met taal. Door slechts een paar uurtjes per week aan taal te werken, kunnen we een groot verschil maken in de taalontwikkeling van een kind. Daarnaast geeft dit vrijwilligerswerk onze begeleiders veel voldoening.”
''Door slechts een paar uurtjes per week aan taal te werken, kunnen we een groot verschil maken in de taalontwikkeling van een kind''
Stimuleren van Voorschoolse Educatie (VE)
Veel kinderen in de wijken Kalsdonk, Langdonk, Hulsdonk, Westrand, Kroeven en ’t Oude Centrum in Roosendaal gaan zonder diploma van school. Roosendaal wil dit terugbrengen door al vroeg te beginnen met hun ontwikkeling.
Vanaf het schooljaar 2024-2025 krijgen kinderen van 2 tot 4 jaar in deze wijken gratis voorschoolse educatie aangeboden. Hiermee wil Roosendaal zoveel mogelijk drempels wegnemen en alle kinderen hiervan laten profiteren. Ouders hoeven geen ouderbijdrage te betalen of kinderopvangtoeslag aan te vragen.
Om te zorgen dat kinderen goed voorbereid zijn op de basisschool, wil Roosendaal ook de kwaliteit van de opvang en educatie verbeteren. Roosendaal wil meer personeel in de kinderopvang en investeren in de kennis en vaardigheden van de medewerkers. Zo kunnen kinderen nog beter geholpen worden bij hun ontwikkeling.